אינדקס עסקים – ישראלי

המדריך לשוק תוספי התזונה!

טיפולים אלטרנטיביים צמחי מרפא

"כשזה נוגע לבריאות שלנו אנחנו תמיד מעדיפים טיפולים שהוכחו מחקרית ותרופות שבאמת עובדות, אבל לפעמים, לצד האפשרויות המדעיות האלה, לעולם הרפואה האלטרנטיבית יש לא מעט דברים להציע לנו – מהקלה על כאבים כרוניים, תמיכה בטיפולים לחולי סרטן, מזור לנפש במקרים של חרדה ודיכאון, וצמחי מרפא להתמודדות עם קשיים בריאותיים שונים."

"שוק תוספי התזונה העולמי מוערך כיום בכ- 80 מיליארד דולר ובישראל היקף המסחר השנתי צפוי להגיע לכמיליארד שקל על פי הערכות מומחים כבר בשנה הקרובה."

בעשורים האחרונים אנו עדים לטרנד בריאותי שהביא איתו שיטות תזונה פופולריות רבות ועשרות מומחי בריאות (health guru's) מפרסמים דרך בלוגים, אתרי אינטרנט וספרי בריאות את המלצותיהם בנוגע לתזונה וצריכה נבונה של תוספי תזונה. גם אצלנו בישראל כ- 57% מהאוכלוסייה צורכים תוספי תזונה דרך קבע וכיום ההוצאה החודשית הממוצעת בקרב צרכני תוספי התזונה היא בין 100 ל- 200 ש"ח בחודש.

גורמים רבים מניעים את הצמיחה בשוק תוספי התזונה, מלבד הטרנד הבריאותי המתגבר לו אנו עדים בעשורים האחרונים. ישנם כמה גורמים משמעותיים כגון: פרסומים מדעיים עדכניים על יעילות של צמחי מרפא וחשיבות של נוטריאנטים, ויטמינים ומינרלים שונים למניעה או טיפול במחלות, הזדקנות האוכלוסייה ומעורבות גוברת של הרפואה הממסדית ברפואה משלימה וביניהם קופות החולים שתופסות נתח הולך וגדל בשוק התוספים, דבר שנתן לגיטימציה לצריכתם והעלה את התודעה הציבורית לנושא.

מאחר ואין מדובר בתרופות וחל איסור על התוויות רפואיות, אף הפיקוח בתחום זה אינו עוסק ביעילות טיפולית, אלא בבקרת איכות השמה דגש על בטיחות השימוש במוצר. ובכל אופן אם נחזיר את גלגל הזמן כמאה וחמישים שנה לאחור, צמחי מרפא היו התרופות בהן נעשה שימוש במסורות הרפואה הסינית, האיורוודית והמערבית.

אך האם מה שנמכר כיום בחנויות הפארם דומה לצמחי המרפא ששימשו כתרופות לכל דבר במשך אלפי שנות רפואה מסורתית? ציבור הצרכנים איננו מודע למה באמת יש בתוך הכמוסות ולכן הבחירה נעשית ע"י השוואת מחירים בין חברות מתחרות ולא השוואת המוצר. גם כאן נכונה מאוד כתמיד האמירה: אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו.

למה ומתי נכון לצרוך תוספי תזונה?

אנשים שונים צורכים תוספי תזונה מסיבות שונות, לשם דוגמה אנשים הדוגלים בטבעונות צורכים ויטמין D וויטמין B12 עקב העובדה שמהמזון הם אינם מקבלים אותם די צורכם, ספורטאים צורכים תוספי תזונה ייחודיים בכדי לשפר את ביצועיהם או לתת לגוף אבני בניין בכדי להגדיל את מסת השריר. לעומתם אנשים המתמודדים עם כשל חיסוני או מחלות כרוניות צורכים צמחי מרפא ותוספי תזונה המחזקים את מערכת החיסון ועשויים לתמוך בהליך הריפוי.

דבר נוסף שמניע אנשים לצרוך תוספי תזונה ובצדק, זה טיפולים תרופתיים המחסירים מגופנו רכיבים תזונתיים חיוניים שניתן להשלימם ע"י צריכה נבונה של תוספי תזונה. לשם דוגמה כיום רופאים רבים ממליצים למטופליהם לצרוך פרוביוטיקה במקביל וגם לאחר מתן טיפול אנטיביוטי להשלמת חסרים של ויטמינים או מינרלים, על סמך הערכים בבדיקות הדם או עקב האבחון במחלה או במצב סב-קליני על מנת למנוע את התפתחות המחלה.

לכן זהו הלכה למעשה שוק רחב המורכב מהרבה נישות שונות שלכל אחת מהן צרכים והרגלי צריכה משלה. במסגרת עבודתי כיועץ בשכר לחברות המייצרות ומשווקות מוצרים ממוקדי אוכלוסייה ספציפית, תמיד הקפדתי ללמוד ולהבין לעומק את הצרכים של האוכלוסייה בכדי להביא את הפורמולה הנכונה ביותר לצרכיה. אף בקליניקה אני מקפיד להכיר לעומק את האתגר הבריאותי של כל אדם בכדי לתת המלצה מותאמת אישית. לטעמי אין אף המלצה גורפת הנכונה לכלל האוכלוסייה וכל אדם ינהג בתבונה אם ייוועץ בבר סמכה בתחום, שכן יש הרבה מאוד התוויות נגד (קונטרה-אינדיקציות) בין תרופות שונות לתוספי תזונה וישנם מצבי בריאות שכיחים, כגון לחץ דם גבולי בהם לאדם מסוים אסור לצרוך תוסף שלאדם אחר היה עשוי להועיל. גילו של האדם, אורח חייו, תזונתו ואף התורשה אותה קיבל מהוריו, כל אלה מהווים שיקולים משמעותיים שיש לבחון אותם ברמה האישית כל מקרה לגופו.

איך בוחרים תוסף תזונה איכותי?

מספר בלתי נתפס של אפשרויות בחירה עומדות בפני הצרכן לכל מוצר וחברות המייצרות תוספי תזונה צצות כפטריות אחרי הגשם ברחבי העולם כולו ואף בישראל, אך לצערנו הרב לא כל מה שנוצץ כוכב; ההשקעה במארז מהודר איננה בהכרח הבטחה למוצר איכותי יותר ומחיר גבוה יותר איננו בהכרח ערובה לתמורה טובה יותר עבור כספו של הצרכן! למרות שחשוב מאוד לקרוא את האותיות הקטנות, גם זה לא מבטיח לצרכן מוצר איכותי ותמורה טובה לכספו.

הרבה מהמידע המופיע על המארז איננו מספק ואף עלול להטעות, לשם דוגמה אביא מוצר שתופס פופולריות ובצדק מעולם פטריות המרפא. ככלל זהו שוק חם שגדל בקצב מסחרר בעולם כולו בעשור האחרון, אך בפרט פטריית הזחל ששמה הבוטני הינו קורדיספס סיננסיס (Cordyceps Sinensis). זהו מוצר המיוצר ממיצליום זהו שלב ראשוני בהתפתחות הפטרייה המצוי מתחת לאדמה ואיננו דומה לגוף הפרי השלם, המוצר הנמכר במרבית המקרים, למרות בקשת ארגון הבריאות האמריקאי המשגיח על יצור תוספי תזונה ותרופות (FDA), ללא כל ציון על האריזה המבדיל בין שלבי התפתחות הפטרייה, קרי תחת אותו שם בדיוק כמו הפטרייה השלמה. בין שני המוצרים קיים הבדל של מאות אחוזים מבחינת עלות חומר גלם אך הדבר לא תמיד בא לידי ביטוי במחיר לצרכן.

הליכי היצור והמיצוי הדרושים או חלקי הצמח מהם הופק המוצר, אף הם אינם מופיעים ברובם המכריע של המוצרים. הדבר יכול להביא לידי הטעיית הציבור לחשוב על מוצר של חברה מסוימת כמציאה ובפועל ההפך הוא הנכון. לשם דוגמה אביא את אחד מצמחי המרפא היקרים והפופלריים ביותר ברחבי העולם כולו, הפנקס ג'ינסנג (Panax Ginseng). זהו אחד מהצמחים הנחקרים ביותר ולשימוש בו היסטוריה בת אלפי שנים. החומר הפעיל במוצרים הנמצאים בשוק יכול לנוע בין 7% ל- 80% ג'ינסנוזידים. ההבדל בין מחירה של האבקה המופקת מעלי הצמח לבין מיצוי עצמתי המופק משורש הצמח הבוגר הוא כה משמעותי שבמקרים רבים המוצר הזול יוצא יקר פי כמה מבחינת כמות החומר הפעיל בתוך הכמוסות מהמוצר היקר.

בשורה התחתונה (מסקנה):

גילויי המדע בעשורים האחרונים מאשרים במקרים רבים את מה שברפואה המסורתית היה נהוג מזה אלפי שנים וצריכה נבונה של ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא אמנם עשויה להועיל לבריאותנו במידה רבה בין אם לשם תחזוקה, השלמת חסרים או כטיפול משלים לטיפול תרופתי, אך התאמה נכונה לכל אדם ובחירה נבונה
של מוצר איננה עניין של מה בכך ודורשת ידע והעמקה.

את המינון יש לבחון במקרים רבים גם על פי רמת החומר הפעיל ויכולת הספיגה של המוצר בגוף ולא רק לפי כמות המיליגרם לכמוסה. כמו במקרים רבים אחרים יעוץ של בעל מקצוע, גם אם הוא מהווה הוצאה כלכלית בפני עצמה עשוי לחסוך אלפי שקלים בשנה וצריכה של מוצרים שהיעילות שלהם פחותה ואפילו למנוע צריכה של מוצרים שאין לנו בהם צורך כלל, כמו גם דיוק בהתאמה לצרכינו.

בברכה,
SOLIAIR™ צוות

https://www.linkedin.com/company/soliair-breathing-made-easy-

 

Exit mobile version